A szájüregről, aftáról, daganatról, leukoplákiáról

A szájüregben rengeteg féle elváltozás tapasztalható. Ilyen elváltozások lehetnek: daganatok, afták, egyéb kinövések. A szájpadon és a szájüregben kialakulhatnak különféle színváltozások, melyek. A rossz lehelet, és a nyálmirigyek rendellenességei pedig egyéb más betegségre utalnak.

Az afták fájdalmas, kisebb méretű kiütések a szájban

Egyelőre az orvostudomány előtt sem ismeretes, hogy pontosan mi az oka a kialakulásának, viszont egyetemistáknál, stresszes időszak alatt, mint pl. vizsgaidőszak, egyértelműen jelentkezik. Az afta fehér színű, és piros széllel rendelkező folt, jellemzően puha tapintású, főként a pofán belül, és a mozgó részeken jelenik meg, mint pl. a nyelven, ritkábban a torkon. A kisebb afta, aminek az átmérője kisebb, mint egy centiméter, csoportosan jelenik meg, főleg hármasával, és kb. tíz napig tart a jelenléte. Az ennél nagyobb afta igen ritka, és szabálytalan alakjáról híres, heg maradhat utánuk, és hosszadalmas, hetetekig tartó gyógyulásra kell számítani.

Afta panaszai, tünetei

A kis elváltozás ellenére igen kellemetlen érzéssel jár, és a fájdalom még fokozódhat is, ha pl. kidörzsöli a nyelv, vagy forró, esetleg fűszeres étel éri. Ritkán súlyossá válhat, ekkor levertség jellemzi, és láz is kialakulhat. Sok embernél visszatérő, így évente többször is megjelenik.

Hogyan lehet felismerni, és kezelni az aftát?

A fájdalom és a kinézet alapján szokás beazonosítani annak ellenére, hogy a herpesszel azonos panaszok és tünetek is jelentkezhetnek.

Az afta eltűnéséig a kezelés gyakorlatilag fájdalomcsillapításból áll, amire lidocaint is szoktak alkalmazni. Emellett hatékony lehet a carboximetilcellulózos ecsetelés is.

A fájdalomcsillapítás több percig is eltarthat, segítve az evést, bár az ízeket természetesen elnyomja a fájdalomcsillapító. A fogászatban elterjedt ecsetelők is alkalmasak lehetnek, de ha több fajta afta is megjelenik a szájüregben, akkor hatékony lehet a tetraciklines szájvíz felírása. Amennyiben súlyos esetről van szó, és folyamatosan visszatérnek az afták, akkor a fenti lehetőségeket kombináltan kell alkalmazni.

Más fajta terápiás megoldás lehet az ezüst-nitrátos égetés, amit az afta alatti idegvégződésekre kell alkalmazni. Súlyos esetekben gyulladáscsökkentő szereket, kenősöket írhatnak fel szakorvosok, amit lokálisan kell alkalmazni, de ezen kívül az ilyen időszakok esetén hormontabletták alkalmazása is indokolt lehet.