A szájhigiénia azt jelenti, hogy először a fogorvos teljesen megtisztítja a fogat, így a lepedék és a fogkő eltávolításra kerül,majd rövid ismertetőt tart arról, hogyan kell a hétköznapokban a most elért eredményt megtartani.

Miért szükséges a kezelés?

A fogakon az idő előrehaladtával lerakódások alakulnak ki, melyek közül a lepedéket kell elsősorban kiemelni, mely
baktériumokból és kocsonyás anyagból épül fel, és a nyálban található ásványi anyagok kicsapódnak rajta, aminek következtében kialakul a fogkő.
A megjelenő baktériumoknak alapvetően kettő káros hatása van, az egyik a fogszuvasodás, a másik az ínygyulladás.

Ha az íny egészséges, akkor rózsaszín, és nem vérzik. Az ínygyulladást legkönnyebben úgy lehet észrevenni, hogy fogmosáskor, esetleg étkezéskor vérzik. Eleinte maga a betegség teljesen fájdalmatlan, azonban átterjed a fogágyra, ami később a fogak meglazulásához, majd elvesztéséhez vezet.

Ha a szájhigiéniával nincs probléma, akkor a lepedéket fogmosáskor el lehet távolítani, viszont a fogkövet csak fogorvosi segítséggel. Ebből az következik, hogy a fogászati beavatkozás során a professzionális fogtisztítás csak az első lépése, hiszen minden más erre épül, e nélkül nem lehetséges a fogmegtartó kezelés sem, mert az egészséges íny alapfeltétel.

Hogyan is zajlik le egy szájhigiéniás kezelés?

Természetesen szakemberek, szájhigiénikusok végzik a tevékenységet, ami alapvetően két részre osztható, és kb. egy órán keresztül tart. Először a lerakódástól tisztítják meg a fogat, ultrahangos eszközzel, vagy ha szükséges, akkor kézzel is. A fogkő eltávolítását követően, ha szükséges, akkor homokfúvóval a színeződéseket is eltávolítják, majd a fogak polírozása következik. A második lépés arról szól, hogy a pácienst felkészítik arra, hogyan lehet a most elért eredményt a lehető leghosszabb ideig megtartani. A betegeket megtanítják a helyes fog- és szájápolásra, és a fogselyem és a szájvizek fontosságára is felhívják a figyelmet.

Mikor kell újra részt venni szájhigiéniás kezelésen?

A nehezen elérhető helyeken sajnos még megfelelő szájhigiénia mellett is kialakul fogkő, amit nagyban befolyásol az életmód, étkezési szokás, sőt még a genetika is. Természetes az előbb említett tényezők mellett a szájhigiénia az, ami kulcsfontosságú. Ettől függetlenül negyedévente, esetleg félévente szokták a kezelést ajánlani.

Mit lehet tenni az egészséges, ép fogakért?

A sok tényező közül csak a szájhigiéniára lehet hatása az embernek, ezért kiemelkedő jelentősége van annak, hogy a szájhigiénikustól tanultakat maradéktalanul elsajátítsuk, és be is tartsuk. Ha ez sikerül, akkor a tiszta és egészséges fogakat hosszú ideig meg lehet őrizni.