A nyelv, annak fájdalma, sérülései, gyulladások

A nyelv fádalma az esetek többségében valamilyen sérülésre vezethető vissza. A nyelven sok idegvégződés található, ami a fájdalomért és a tapintásért felel. A nyelv sokkal érzékenyebb, mint az egyéb emberi testrészek, előfordulnak saját harapásból adódó sérülések, viszont ezek igen gyorsan gyógyulnak. A nyelvben komolyabb kárt egy éles, letört fog tehet.

A nyelv burjánzik, ezért úgy tűnhet, mintha szőrös lenne a felszíne, és ez el is színeződik a különféle színezőanyagoktól, mint pl. kávé, cigaretta, sőt olyan baktériumok is megtelepedhetnek rajta, melyek színezőanyagokat tartalmaznak. A nyelv felszíne akkor is szőrösnek látszik, ha tartós lázas állapot áll fent, vagy antibiotikumos kezelést, esetleg peroxidos öblögetést alkalmaznak. Hasonlóan elszíneződhet a nyelvhát a bizmut tartalmú gyógyszerek szedésekor is. A nyelvet, a fogakhoz hasonlóan, tisztítani kell, és tisztítás után az előbb említett elszíneződések eltűnnek. Ha a nyelv megtörlése után fehér vonalak tapasztalhatóak, vagy oldalt fonálhoz hasonlító, szintén fehér anyag jelenik meg, az mindenképpen szájpenészre enged következtetni.

Ha a nyelv vörösesen elszíneződik, akkor komoly vitaminhiány, vagy esetleg vérszegénység alakult ki. A vashiány esetén sima a nyelv felszíne és halvány, hiszen a természetes nyúlványok elvesztek. Az eper-, majd a málnanyelv megjelenése az első jele a skarlátnak. Ha a pofa belső oldalán fehér foltocskák tapasztalhatóak, akkor az lehet a szifilisz második szakasza, vagy szájpenész, vagy akár szájlégzéses tünetek. Jellemzően kiszáradás és láz is kíséri. A sima és vöröses nyelv a szájban található durva bőrre utal, esetleg táplálkozási zavarra. A térképnyelv nem más, mint amikor a sima nyelv felszínén fehér és vörös területek követik egymást. Ezek a különböző színű területek mintha folyamatosan haladnának a nyelv felszínén, ami évekig, vagy akár egy egész életen át fennállhat, viszont nem jár semmilyen fájdalommal.

A nyelv mindkét oldalán púpok jelenhetnek meg, melyek egyáltalán nem károsak, viszont ha csak az egyik oldalon jelenik meg, akkor az rosszindulatú daganatra utalhat. Mindenképpen orvoshoz kell fordulni tehát, ha vörös és fehér kinövések, sebek jelennek meg a nyelven, mert ezek lehetnek rákos elváltozások is. A szájrákok nagy része a nyelv oldalán alakul ki, nem pedig a nyelvháton.

A nyelven sebesedés is kialakulhat, melynek lehet oka herpesz, egyéb baktérium, de gümőkór is, viszont tünete lehet a korai szifilisznek is. A sebesdés allergia, és immunhiány miatt is kialakulhat.

A nyelv elváltozása gyulladás következménye is lehet, mely igen duzzadt, és komoly fájdalommal jár. A nyelv fájdalma legtöbbször égető érzésben nyilvánul meg.  Egyértelmű okai nincsenek, okozhatják a fogak is, visszavezethető allergiára, egyéb szerekre, melyek irritációt okoznak, dohányzásra és az alkoholra egyaránt. Enyhít a tüneteken a rágózás, esetleg segíthet a fogkrém lecserélése, szájöblítő alkalmazása. Időnként előidézheti a fájdalmat érzelmi zaklatottság is, vagy elmebaj. Hatékony lehet kis mennyiségben szorongás elleni gyógyszer is. Mindegy, mi okozta, idő kérdése, és a nyelvfájdalom elmúlik.