A fogat érintő betegségekről, és a fogorvosról

A folyamatos szorongás miatt nagyon sok beteg nem megy el a fogorvoshoz, így nem részesül megfelelő fogászati ellátásban. A következmények messze túlmutat azon, hogy bárki elveszti a fogait, vagy a nem kezelés milyen fájdalommal járhat a későbbiekben. A fogíny megbetegedése pl. egy nagyon súlyos fertőzés, mely a szájüregen túl egyéb megbetegedéseket is okozhat.

A modern kor legújabb kutatásai a fogínygyulladást összefüggésbe hozzák a cukorbetegséggel, az agyvérzéssel és számos szívbetegséggel is. A megfelelő képzések rohamos elterjedésével ma már minden fogorvos a megfelelő fájdalomcsillapítást alkalmazza páciensein.

A félelem nem feltétlenül arra vezethető vissza, hogy fájnak a fogak, és a korábbi kezelések fájdalommal jártak, hanem az ebből következő tehetetlenség az, ami miatt a komolyabb szorongás kialakul. Tehetetlenül, kiszolgáltatottan ülni egy székben, ahol különféle eszközökkel közelítenek az ember felé, anélkül, hogy bármit mondani lehetne.

A megnyugtató környezet nagyon sok rendelőben ma már kiemelt szerephez jut. Ezekben a rendelőkben nem feltétlenül olyan plakátokat használnak dekorációként, melyek fogászati megbetegedéseket, vagy esetleg egy-egy beavatkozást ábrázolnak. Leginkább egy meghitt otthon jut eszébe az embernek, ha belép egy ilyen rendelőbe, mind a látvány, a hangok, és az illatok tekintetében, így a szorongás nem alakul ki.

Az ilyen fogászati rendelőkben a fájdalommentesség egy alapszolgáltatás. A beavatkozások sorát minden esetben magyarázat követ, mit, miért tesz a szakember, és az mivel fog járni, esetleg kíséri-e fájdalom, ha igen, milyen mértékű stb. A kezelés közben folyamatos kommunikáció történik a fogorvos és a páciens között, a kezelés akármikor félbehagyható, van lehetőség szünetekre, pihenésre.

Az utólagos felmérések egyértelműen bizonyítják, hogy sokkal rémisztőbbnek tűnik a beavatkozás a kezelés előtt, mint arról utólag beszámolnak. A gyökérkezelésről is hasonlóak mondhatók el, hiszen a kezelést megelőzően komoly fájdalommal kellett számolni.

Néhány tanács azoknak, akik a fentiek ellenére sem látogatnak el a fogorvoshoz:

-       Az első alkalommal nem szabad egyedül menni, egy olyan kísérőt érdemes választani, aki nem fél a fogorvostól.
-       Fontos a figyelem elterelése, érdemes zenét hallgatni, tévét nézni.
-       Segíthet a relaxáció, a szabályos lélegzetvétel lazítja az izmokat, és a szívverést is lassítja. Ilyen lehet a progresszív relaxáció is, aminek során az izmokat folyamatosan meg kell feszíteni, majd ellazítani.
-       Fontos a fogorvossal való kommunikáció, meg kell beszélni, hogy milyen fájdalomcsillapító lehetőségeket ajánl a kezelés alatt, pl. fájdalomcsillapító gáz, nyugtató, vénás altatás, bár ez utóbbit csak kevesen végzik.
-       Ha mindezek ellenére is képtelen valaki elmenni a fogorvoshoz, akkor ajánlatos egy pszichológust felkeresni a probléma megoldása érdekében. A legjobb kezelés a folyamatos szoktatás a fogorvoshoz.