A legtöbb esetben akkor kerül sor gyökérkezelésre, amikor a szuvasodás már olyan mértéket ölt, hogy a fogat nem lehet másképpen megmenteni. A zománc és a dentin alatt található a fogbél, és a gyökércsatorna, és ha egészséges fogról van szó, akkor ebben a csatornában találhatóak az erek és az idegek. Az itt található szövetek teszik azt lehetővé, hogy a fog képes legyen védekezni a káros hatásokkal szemben, általuk érezhető a hideg, meleg és a fájdalom egyaránt.

Ha a fogat erős külső hatás, legyen az fizikai vagy kémiai, éri, akkor a fogbél elhalhat. A leggyakoribb eset mégis az, hogy hosszú időn keresztül kezeletlen fogszuvasodás okozza a fogbél halálát. A szuvasodás alatt kialakult üregekbe lepedék kerül, így az közvetlenül érintkezik a fogbéllel, és így jóval könnyebben tudja roncsoló hatását kifejteni.

A fog egy darabig képes az ellenállásra, viszont segítség nélkül, komoly fájdalmak kíséretében, a fog elhal. A szuvasodás mellett a másik oka lehet a gyökérkezelésnek a fizikai hatás, pl. ütés. Lehetséges az is, hogy az ütést követően a fog úgy hal el, hogy nem jár egyáltalán tünetekkel, sőt fájdalommal sem, csupán a szürkés szín figyelmeztet, hogy a fog már nem él. Fontos ennek figyelemmel kísérése, hiszen bármikor kialakulhat egy komoly gyulladás, ami akár csontvelő- vagy csonthártyagyulladáshoz is vezethet. A gyökércsatornában megbújó baktériumok ebben az esetben olyan mértékben elszaporodnak, hogy képtelen a szervezet ellenállni. A tünetmentes gyulladás más szempontokból is veszélyes lehet, hiszen a gyulladási gócpontban akár a véráramba is bekerülhetnek a baktériumok, ami egyéb betegségek kialakulásához is vezethet.

Mi is pontosan a gyökérkezelés?

Amikor elhal a fogbél, gyökérkezelés válik szükségessé! A gyökércsatorna feltárásával azt egy speciális anyaggal töltik ki, amivel megszűnik a holttér, ahol korábban a fogbél volt. Ezzel lehet megakadályozni, hogy a baktériumok tovább szaporodjanak. Ha a beavatkozás jól sikerült, akkor a fogbél csatorna teljesen zárt lesz, és a baktériumok nem lesznek képesek többé bekerülni oda. A gyökérkezelés az utolsó fogmegtartó kezelés, amivel még meg lehet menteni a fogat, illetve a gyulladást a fog körül meg lehet szüntetni. Ha a fog elhalt, sokkal törékenyebbé válhat, mert kiszárad, ezért rágófogak esetén indokolt lehet korona alkalmazása is. A gyökérkezelés sikeressége azon múlik, hogy sikerül-e a gyökércsatornát pontosan meghatározni, amit a mai modern fogászatban digitális gyökércsatorna hosszúság mérővel végeznek el, azaz az apex lokátorral.

Hogyan történik a gyökérkezelés?

Az első alkalommal elkészülnek a röntgenfelvételek, amivel fény derül arra, hogy valóban szükség van-e a kezelésre? Ha igen, akkor az érzéstelenítést követően a gyökércsatorna feltárása következik, majd a maradék fogbél eltávolítása. A korábban említett apex lokátorral a gyökércsatorna hosszát kell meghatározni, és azért, hogy száz százalékban meg lehessen győződni arról, hogy nem marad a csatornában baktérium egy hétig gyógyszert kell a fogbél helyérre tenni. A második alkalommal történik a tényleges gyökértömés!