Sok szempontból kiemelkedő a jelentősége annak, hogy eltávolítsuk. Ahhoz például, hogy a fogpótlásokat elvégeztessük, vagy valamilyen fogmegtartó kezelésben részesüljünk elengedhetetlen, hogy az íny egészséges legyen, ne legyen gyulladt. A fogkő az ún. fogászati plakkból alakul ki, mely baktériumokból áll, és főként a fognyakon található. A plakk eredményezi az ínygyulladást, és megkövesedve kialakul belőle a fogkő! Az ínyvérzésen kívül tünetei közé sorolható a kellemetlen lehelet is. Sok esetben a kialakulása a nem megfelelő, illetve az elhanyagolt szájhigiéniára vezethető vissza, amellett, hogy nagy szerepe van még a dohányzásnak, és a genetikának. A fogkő amellett, hogy nem túl esztétikus, olyan betegségek kialakulásában játszik szerepet, melyek igen nehezen gyógyíthatók. Az ínygyulladást követően a fognyaknál tasakok alakulnak ki, majd szép lassan a csontállományt is eléri, amikor már ínysorvadásról beszélünk.

A fogkő eltávolítása a fogorvosnál történik, kézi vagy gépi úton. A manuális eltávolítás lekaparással történik, illetve pattintással, de ma már egyáltalán nem ez a jellemző. A modern kor fogászata az ultrahangos depurátort alkalmazza. Ebben az esetben a fogkövet és a lepedéket egyszerre távolítják el. Az ultrahangos szerkezet rezeg, és rezgés közben porlasztja a hűtővizet, és a kialakuló buborékok egyszerűen összetörik a fogkövet. Egy speciális kanál (Gracey-féle) segítségével az íny alól is le lehet szedni a fogkövet, méghozzá anélkül, hogy felsértenénk vele. A folyamat befejeztével a fogak felszínének polírozása történik, amire a világosítás miatt van szükség.

A fogkő eltávolítását, ahhoz, hogy mindig a kívánt esztétika maradjon, érdemes kb. félévente megismételtetni.