data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> A fogak, annak ellenére, hogy kemény szövetből épülnek fel, hasonlóan élő részek, mint a test más részei. A fogakat kívülről zománcréteg határolja, az alatt pedig a kevésbe kemény dentinréteg található, valamint a fogbél, amiben az idegek találhatóak. A fogakkal kapcsolatosan a két legjellemzőbb betegség a fogínygyulladás és a fogszuvasodás.

Amennyiben a fogakban állandó fájdalom lesz jelen, vagy magas láz jelentkezik, esetleg mozogni kezdenek a fogak, haladéktalanul fogorvoshoz kell menni, mert lehetséges, hogy a foggyökér körül tályog alakult ki. Ha a fájdalom gyakran jelentkezik, és a hidegre és a melegre is perceken keresztül fennálló fájdalom jelentkezik, akkor fogszuvasodásról van szó, és a fogbél már károsodott. Amennyiben a fájdalom édesre és hidegre jelentkezik csupán, akkor a régi tömés alatt indulgatott meg egy másodlagos szuvasodás. A fognyak szabaddá válhat, ha nem megfelelő a fogápolás, vagy megreped a fog, vagy fogínygyulladás következik be. Ezekben az esetekben fogorvosi beavatkozás kezelés válik szükségessé, egyébként nem fog javulni, sőt egyre nagyobb fájdalom alakulhat ki, a végén pedig számítani lehet a fog elvesztésére.

A fogszuvasodás azért alakul ki, mert a zománcot megtámadja a lepedék, és káros hatást fejt ki a dentinre. A lepedék a nyálból, ételmaradékból, baktériumokból, esetleg dohányfüstből alakul ki, és jellemzően az íny és a fog találkozásánál helyezkedik el. Ha valaki nem megfelelően ápolja fogait, akkor a lepedék vastagabb lesz, és egyre több baktérium kerül rá, melyek egyre több savat termelnek, melyek átmarják a zománcot, majd pusztítják a fogat. Az elhanyagolt szuvasodás pedig oda vezet, hogy a fogbelet is elérik a baktériumok, ami már fájdalmat, gyulladást eredményez, megölik az idegeket, és a folyamat legvégén pedig elhal a fog.

Ha a betömött fog rágás alatt fájdalmat okoz, akkor ki kell javítani a tömést, mert nem egyenes, pl. lehet, hogy túl magas. A fájdalom származhat egy törött fogtól, de akár arcüreggyulladástól is. Mindkét esetben orvosi kezelés szükséges.

A fogínygyulladást a lepedék vagy beékelődött ételdarabok váltják ki. A fogíny piros lesz, és megduzzad, nyomásra fájdalom tapasztalható. A dohányzás megnöveli a betegség valószínűségét, ha pedig már kialakult, súlyosbítja azt. További tünete, hogy fogmosás közben erős vérzés tapasztalható, szájszag kíséri. A foglepedék hosszabb idejű jelenléte esetében károsíthatja a csonthártyát, a gyökeret, végül ebből kifolyólag meglazulhatnak a fogak is, ami már nem más, mint a gyökérhártya-gyulladás. A fogíny károsodását egyéb tényezők is kiválthatják, pl. néhány gyógyszer, de a cukorbetegség, a stressz, sőt az allergia is ide sorolható.

Természetesen a fog- és ínybetegségek nagyon könnyen megelőzhetőek a rendszeres, és megfelelő fogápolással, és a rendszeres fogászati kontroll vizsgálatokkal.
A fájdalom más miatt is jelentkezhet a fogakban, pl. kiválthatja éjszakai fogcsikorgatás, valamint az is, hogy a fogak, vagy az állkapocs nem megfelelően állnak, de visszavezethető lelki okokra is. Ha valaki műfogsort visel, akkor annak rosszul felhelyezése is járhat fájdalommal, ritka esetben pedig akár szájrákhoz is vezethet.