A fogágy gyulladása rengeteg ember életét megkeseríti. Sok esetben teljesen szuvasodás mentes fogak esnek ki, ami főként a lerakódott fogkőnek és természetesen a genetikának tudható be, valamint a rossz szájhigiéniának. A laikus ember képtelen észrevenni ennek az alattomos betegségnek a tüneteit. Jellemzően kellemetlen lehelettel jár, és a íny vérzése rendszeres. Fontos jel lehet a fogak elvándorlása, amivel haladéktalanul orvoshoz kell menni. Az ínygyulladás, ha időben elkezdik a kezelést, még gyógyítható, viszont később a csontállomány elpusztulásához vezet, és ezt a folyamatot már nem lehet visszafordítani, a fogak kihullanak. Sajnos általános probléma, hogy csak akkor mennek a páciensek fogorvoshoz, amikor már a folyamatot nem lehet megfordítani. Ezért is van kiemelkedő jelentősége részt venni a szűrővizsgálatokon.

A fogakon megjelenő fogkő a lehető legjobb hely azoknak a baktériumoknak, melyek felelősek a fogágy pusztulásáért. A gyulladás lassú, de biztos folyamat, aminek a végeredménye a fogak kihullása, a fogak instabillá válnak.

Az ínygyulladás kezelésének fontos része, hogy a fogakon található fogkövet haladéktalanul el kell távolítani. A pácienseket tanítani kell, hogyan kell helyesen ápolni a fogakat, különösen odafigyelve a fogközökre is. Természetesen több ilyen eszközre is szükség van. Az ínygyulladásra léteznek már speciális fogkrémek is, melyek kimondottan hasznosak.

Az előrehaladott fogágybetegség kezelés, melynek hatására a fogak mobillá válnak, sem egyszerű feladat. Alapvetően fontos a rendszeres professzionális fogtisztítás, amit, ha szükséges, ki kell egészíteni gyógyszeres kezeléssel. A kezelésektől a fogágy nem fejlődik ki újra, viszont a további pusztulás megállítható.

Ha a fogágy begyulladt, akkor ún. baktérium góccá válik, és egyéb, súlyos betegségek okozója is lehet.