data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> A szülők stresszes élete komoly hatással van a gyermekek fogaira, korábban szuvasodik, nyilatkozták az Állami Egyetemen kutatók, Ohio-ból.

A fogászati szempontból való vizsgálódás szerint a legveszélyeztetettebbek azok a kisgyermekek, akik rendkívüli szegénységben élnek, és a mindennapi betevőt kell előteremteniük szüleiknek, állítják kutatók.
Még rosszabb a helyzet, már-már elkeserítő, azon szülők esetén, kik egyedül nevelik gyermeküket, és alacsony iskolai végzettséggel rendelkeznek csupán. Gyakori, hogy az előbb említett esetben már 9 évesen sokszor megfordul a fogászaton, és fogainak túlnyomó többségét már betömték. A gyermekfogászaton a kutatók kettő csoportot vizsgáltak. Az egyik csoportba azok a gyermekek tartoztak, akiknek nem volt lyukas foguk, vagy pedig ha volt is, azt könnyen kezelték. A másik csoportba pedig azok tartoztak, akiket a fogászati kezelés alkalmával már altatni is kellett, olyan mértékben volt szuvas a foguk.

A fogászati kezelések alapján, a kórtörténet segítségével, végeztek egy felmérést, hogy milyen végzettséggel rendelkeznek a szülők, valamint mi az átlagkeresetük, és mennyit költenek havi szinten, és egyedül nevelik-e gyermeküket? Ezen kívül a stresszes viselkedését is vizsgálták a szülőknek, közvetlenül a fogászati kezelés előtt, majd annak végeztével is.

Kettős összefüggés: A kevesebb lyukas fog kevesebb stresszel jár!

Fény derült arra, hogy a stresszes élet és fogunk fájdalma kétirányú, amennyiben a fogunk fájdalma elmúlik, csökken a stressz is, a szülők esetén is! Valamint minél stresszesebb életet él egy szülő, annál valószínűbb, hogy gyermekének a fogai szuvasak lesznek. A kutatók az előbb leírtak alapján így azt tanácsolják a fogorvosoknak, hogy a fogászati kezelés az ne csak tűzoltó jellegű legyen, hanem törődjenek kicsit a szülők lelkével is. Az anyagi problémák természetesen ettől még nem fognak elmúlni, de csökkentheti a stresszt az is, ha pl. fogászati felvilágosítást kapnak, hogyan előzzék meg a fogszuvasodást?

A tanulmány sajnálatos módon nem taglalja az összefüggést az alacsony jövedelem, a stressz és fogaink egészsége között. Lehetséges az, hogy a stresszes szülőktől átveszik a megterhelés egy részét a gyermekek és ezért következik be a fogszuvasodás, vagy lehet, hogy a szülők időhiányára kellene gondolnunk, vagy pedig a rossz minőségű, olcsó, cukros ételek túlzott fogyasztásában kell az okokat keresnünk?