Az elsődleges herpesz a szájüregben mindig a vírusfertőzés kezdeti szakaszában alakul ki. A fájdalmas afták nagyon gyorsan kifejlődnek, és leterjednek a fogínyen és más szöveteken. A másodlagos herpesz (másképpen visszatérő) azt jelenti, hogy a már meglévő vírus aktiválódik.

A herpesz panaszai, kiváltó okai, egyéb tünetek

A herpesz vírust gyermekkorban az ember az esetek nagyon nagy százalékában felnőttől kapja meg. Az ilyen elsődleges herpesz alkalmával fájdalommal és fogínygyulladással is számolni kell. A gyermek a kellemetlen tüneteken túl lázas is lehet, és a nyirokcsomók is beduzzadhatnak, általános rossz közérzet lesz az uralkodó. Nem minden esetben jár ennyire komoly tünetekkel, a legtöbb esetben enyhe lefolyású betegségről van szó, szinte észrevétlen. A szülők a betegség alatt leginkább a fogak fejlődésére gondolnak, így nem is igazán vesznek róla tudomást. A szájban apró hólyagok alakulnak ki, melyek gyorsan felszakadnak és sebes heg alakul ki. A szájban szinte bárhol kialakulhat, de minden esetben a fogínyt is támadja. A betegség viszonylag gyors lefolyású, kb. egy hét elteltével a tünetek elmúlnak, viszont a vírustól soha többé nem lehet megszabadulni, és később bármikor kiújulhat. Amennyiben valaki felnőttkorban kapja meg a herpeszt, annak sokkal súlyosabb tünetekkel kell számolnia.

A komolyabb kiterjedésű herpesz fertőzéssel összehasonlítva a másodlagos herpesz már jóval enyhébb lefolyású, apróbb lázkiütések jellemzik, olyan, mintha leégtek volna az ajakak, vagy apróbb szájsérülésre utaló jelei vannak. Az égető, kellemetlen érzés már pár nappal a hólyag megjelenése előtt az ember tudtára adja, hogy itt bizony herpesz fog kialakulni. Nagyon jól tudja, miről is van szó, aki megtapasztalta ezt az érzést. A hámhiányos seb az ajak szélén igen kellemetlen, égő érzéssel jár, a kis hólyagok a szájban vörös aftaként szintén égő érzést eredményeznek.

A herpesz egyáltalán nem veszélyes betegség, viszont vannak olyan betegségek, helyzetek, melyekkel ha együttesen jelenik meg, akár veszélyes, sőt életveszélyes is lehet. Ilyenek: Sugárkezelés, AIDS, csontvelő átültetés. A betegség ekkor olyan méreteket ölthet, hogy akár táplálkozási problémákat eredményezhet. A vírus az agyban előidézhet halálos szövődményeket.

A herpesz kezelése

Az elsődlegesen kialakuló herpesz kezelésekor a cél a fájdalom enyhítése, hogy az alapvető szükségleteket ki lehessen elégíteni, mint pl. evés, ivás, alvás. Leginkább gyermekeknél fordul elő, hogy emiatt étkezések maradnak el, és lecsökken a folyadékbevitel. Gyermekek esetén a sok folyadék vezet eredményre, felnőttek esetén a szódabikarbóna, vagy lidocain tartalmú szájöblögető lehet a sikeres.

Amennyiben másodlagos herpesz fertőzésről van szó, akkor a legjobb megoldás az, ha az égő érzés megjelenésekor, tehát a hólyagok előtt elkezdődik a kezelés. Az ekkor alkalmazott C-vitamin gyorsítja a gyógyulási folyamatot.

Lehetőség van fényvédő krémek vagy napellenzős sapka alkalmazásara annak érdekében, hogy újabb kitörés ne alakuljon ki, és ne legyen a fájdalom még nagyobb. A kiújulás alatt kerülni kell az addig nem fogyasztott, új ételeket. Akiknél gyakori a kiújulás, érdemes elgondolkodni lizin szedésén is.

Az olyan kenőcsök, melyek acyclovirt tartalmaznak, enyhíthetnek a fertőzés súlyosságán, és a gyógyulási folyamatot is gyorsíthatják. A szőlőzsír és az ehhez hasonló ajakbalzsamok az ajkak repedését képesek megelőzni, így kevésbé tud terjedni a betegség. Felnőtteknél antibiotikumot is lehet adni a betegnek, hogy elkerüljék a bakteriális fertőzést, azonban ez a herpesz vírusra nem alkalmazható. Nagyon súlyos esetben acyclovir kapszulák szedése is indokolt lehet.