data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> Saját és nem saját fogpótlás

Amennyiben a felső és alsó állkapocsban akad még ép foga a betegnek, amire lehetőség van csapos fogat építeni,
részleges fogpótlás
Részleges fogpótlás
vagy esetleg koronát, akkor készíthető kivehető fogpótlás, amit a megmaradt fogakhoz kapcsolnak. A kivehető fogpótlások vázai készülhetnek műanyagból, és fémvázból is.

A műanyagból készített részben kivehető fogpótlások ma már elavultnak számítanak, és károsak lehetnek a fogágyra, vagy a még megmaradt fogakra is. Nem könnyű támasztást építeni anélkül, hogy a süllyedés következtében a megmaradt fogak ne lazuljanak ki.

Ha a fogpótlás nem műanyag, hanem fém, akkor a fémlemezt ki tudják úgy alakítani, hogy a kilazulási folyamatot lassítsa, vagy akár meg is állítsa.

Ha megmozdul, ki kell cserélni

Ha részlegesen kivehető fogsorról beszélünk, akkor a fogorvos azt úgy készíti el, ha később szükség lesz arra, hogy még egy fogat kihúzzon, akkor annak helye könnyen pótolható legyen, magyarul egy újabb fog elvesztése ne eredményezze azt, hogy az egész fogpótlást ki kelljen cserélni. Az idő múlásával azonban a kivehető pótlásokat is felül kell vizsgálni, mert korrekcióra szorulhatnak. Amikor pedig billeg, időpontot kell kérni a fogorvostól, és elképzelhető, hogy új fogpótlásra lesz szükség. Amennyiben már csak ragasztva lehet hordani az ilyen pótlásokat, az kellemetlen. A ragasztástól ugyan megszűnik a fogak billegése, de a még ép fogak biztosan elromlanak, így ajánlott a fogpótlást cserélni.

Teljes, kivehető pótlás, protézis

Akkor alkalmazzák, ha egyáltalán nincs már a betegnek saját foga. Legnagyobb számban műanyagból készítik el, és a felső részét a vákuum tarja a helyén, alul pedig úgy kell megoldani, hogy a nyelv és ajak fizikailag ne legyen képes arra, hogy elemelje a helyéről. Ha valakinek folyamatosan szerepelnie kell, akkor alkalmazhat ragasztót, de csak napközben. Éjszakára nem szabad, mert nem túl szerencsés, ha a nyálkahártyával túl hosszan érintkezik a ragasztó.

kivehető fogpótlások
Kivehető fogpótlások

Hogyan kell használni?

A tévesen elterjedt információ szerint a fogsort ki kell venni éjszakára, nos ez nincs így! Korábban, amikor kaucsukból készült a protézis, nem lehetett a protézist éjszaka hordani. Ma már csak a tisztítás idejére szükséges csupán a szájból eltávolítani.

A fogpótlások személyre szabottak, elkészítésüket vizsgálatok, és mérések előzik meg, ezért tilos mástól kapott protéziseket hordani. Sokan mennek ma is fogtechnikushoz, amikor szeretnének egy fogpótlást, csakhogy ez nem ennyire egyszerű. A fogtechnikusok számára nem ismertek azok az eljárások, amivel elkerülhetőek az ízületi terhelések, és egyéb következményekkel sem kell a jövőben számolni! Egy fogtechnikusnak nem feladata a nyálkahártya betegségek kezelése, és az egyéb daganatos megbetegedések felismerése sem, így nem tudja azokat meggyógyítani sem. A gombás fertőzésekkel, gyulladt ínnyel sem tud mit kezdeni.

Amennyiben a fogsor kivehető, akkor számolni lehet gombás fertőzéssel, aminek több oka lehet: Előfordulhat, hogy fogtechnikai hibából következik, a pótlás is lehet az oka, mert hibás, valamint szájápolási problémákból is következhet.

Ha eltörik a pótlás

Vannak olyan emberek, akiknek rendszeresen eltörik a fogpótlásuk, ami a szájszerkezetből is következhet, meg persze abból is, ha pl. véletlen leejtik. Az erős rágásból fakadó fogpótlás törése megelőzhető azzal, ha vékonyabb fémlapra készítik.