Herpesz, afta, gombás megbetegedések, fekélyek

Az olyan megbetegedéseket, melyek az egész szájra is kiterjednek, okozhatják gombák, vírusok és baktériumok.

Ha baktérium okozza a megbetegedést, akkor duzzadttá válik az íny, és a szélén ún. fekélykoszorú képződik, ami fájdalommal, időnként lázzal jár. Attól alakul ki, hogy a szájban elszaporodnak a baktériumok, mert a szájhigiénia nem megfelelő. Ha súlyosabb gyulladás alakul ki, akkor maradandó károsodást is előidézhet.

A herpesz vírus, jellemzően csecsemőknél, és kisgyermekeknél, okozhat szájgyulladást, apró hólyagok formájában, amik, ha megrepednek, akkor fájdalom és láz kíséri.
A herpesz vírusa lappanghat a szervezetben akár éveken keresztül is, és különféle küldő ingerek hatására jön elő újra. Ilyenek pl. láz, napsütés. Ez a kiütés, mely apró hólyagokból áll néhány nap elteltével beszárad, miután megrepedt.

A recidiváló afta sokaknál megjelenik a szájnyálkahártyán, apró, lencsényi hámhiányt okozva, amit egy piros udvar vesz körül, és igen fájdalmas. Legtöbbször egy hét elteltével magától elmúlik. Kiválthatja egyrészt túlérzékenység, és az immunrendszer betegségei is.

A gombás fertőzés oka a Candida albicans gomba, mely a szájban állandóan jelen van, de ebben az esetben túlszaporodik. Ha krónikus eset alakul ki, akkor mindkét szájzug megrepedhet, és begyulladhat, ami másképp kipállásnak is neveznek. Ezen kívül a nyelv és a nyálkahártya a szájpadon vöröses lesz, és fehéres lepedék jelenik meg.
Okozhatja hosszabb antibiotikumos kezelés, rossz fogsor és B vitaminhiány is.

Az összes betegség szakorvosi beavatkozással nagyon jól kezelhető, gyógyítható, de kiemelkedő fontosságú emellett a megfelelő szájhigiénia, pótlások esetén pedig annak folyamatos tisztántartása.