A ciszta nem más, mint egy daganat jellegű, gyulladásos, fejlődési rendellenesség. Azért fontos, hogy daganat jellegű, mert pontosan nem tartozik szorosan a daganatok csoportjába, hiszen nem a sejt szaporodásából indul ki. Ebből az következik, hogy nem szabad megijednünk akkor, ha cisztát diagnosztizálnak nálunk, hiszen a legtöbb, amennyiben még időben felfedezik, viszonylag könnyedén gyógyítható.

A leggyakrabban a fogászati fogalomtárban két fél cisztáról beszélünk:

Gyökéren lévő ciszta

A fog gyökércsúcsánál indul, mindig gyulladás eredménye, amit jellemzően egy elhalt fog vált ki. Ha egy fognak több gyökere is van, akkor elképzelhető olyan eset, hogy az egyik gyökércsúcson alakul ki a  ciszta, és a többi foggyökér ép marad, nem hal el a z ideg benne.

A gyökéren lévő ciszta jellemzően tünetmentes, és semmiféle fájdalommal nem jár. Először egy duzzanat jelenik meg az elhalt fog gyökércsúcsán, de komolyabb tünet csak akkor válik érzékelhetővé, ha a cisztát fertőzés éri el, és tályog alakul ki.

Ebben az esetben sokszor már nem lehet a fogat megmenteni, de ha mégis, az csak gyökérkezeléssel és gyökércsúcs amputációval lehetséges.

Follicularis ciszta

Ott alakul ki, ahol a fog nem tudott előtörni az ínyből, mint pl. a bölcsességfog esetén. Sokszor csak véletlenül veszik észre, legtöbbször csak röntgen segítségével, hiszen tünetmentes.

Ha már észrevettük, érdemes eltávolítani a kialakult cisztát.